fredag 22. mars 2013

Surdeigsbrød


150 gr hvetemel, 150 gr sammalt rug, 150 gr siktet rug, 1 ts malt, 1/2 ts salt, en dæsj grov surdeigsbase (på rug), en dæsj fin surdeigsbase (på hvete) + vann til passe.

Bland det meste av melet og vann (kaldt) og elt i noen minutter før du la det stå i ca en halvtime. Bland deretter ca 3 ss grov surdeigsbase, samme mengde fin surdeigsbase med litt vann (ca 20 grader) og bland sammen med melet og resten av ingrediensene. Elt i 10 minutter. Deigen skal være fast og elastisk. Det viktig at deigen er fast nok hvis du ønsker å lage brød uten form.
Ha deigen over i en ren, smurt bolle. Strø over mel og dekk til med plast og la stå i romtemperatur. Jeg lar det stå på kjøkkenbenken. Første del av bakingen gjør jeg på morgenen, dagen før brødet skal være klart. Deretter lar jeg deigen stå til heving til kvelds. Jeg bruker siktet rugmel til å bake ut brødet og eventuelt gjøre deigen fastere. Deretter legger jeg brødet på et smurt underlag (eller i en smurt brødform), strør mel over, dekker med plast og lar stå til andre heving i kjøleskap over natten.
Etter ca en halvtime i romtemperatur, snitter jeg i brødet og setter det inn oppvarmet ovn – 220 gr. Kast inn ca 1/2 dl vann i stekeovnen og lukk døra kjapt. Etter 5-10 minutter skrur jeg ned varmen til 180 grader og lar det steke i ytterligere ca 40 minutter. Avkjøl på rist og spis opp hele med stor appetitt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar